طراحی سایت ریسپانسیو یا اپ موبایل؟

چرا طراحی سایت ریسپانسیو از داشتن اپ مهمتر است؟

در این مقاله تلاش میکنیم بفهمیم که چرا طراحی یک سایت کاملا ریسپانسیو مهمتر از داشتن یک نرم افزار موبایل برای تجارت شماست، همچنین باید بدانیم چه زمان داشتن اپ ضروری خواهد بود. برای شروع کمی تامل کنید و به یاد آورید که طی یک ماه گذشته چند نرم افزار جدید بر روی گوشی همراه خود نصب کرده اید. اگر به عددی بزرگتر صفر رسیدید مطمئن باشید که شما در اقلیت هستید.

این روزها داشتن اپ موبایل در نظر بسیاری از صاحبان کسب و کار به یک نیاز اساسی در کنار طراحی سایت تبدیل شده است؛ بدون آنکه ابتدا به کاربرد آن فکر کنند. آنها فکر میکنند داشتن اپ موبایل سریعترین راه ممکن برای رسیدن به مخاطبینی است که زمان زیادی در اینترنت و گوشی خود سپری میکنند. در حالیکه هر چقدر حضور آنها در این فضا بیشتر شود تمایل شان برای نصب یک برنامه جدید نیز کاهش می یابد.

اپ موبایل دقیقا چیست؟

برای شروع در گوگل جستجو کردیم “what is an app” و پاسخی که دریافت کردیم میگوید اپ یک نرم افزار است که برای رفع نیازی مشخص طراحی شده و و مستقیما توسط کاربر دانلود و نصب میشود. مهمترین بخش این جمله عبارت “رفع نیازی مشخص” است. پس هدف اصلی از طراحی یک اپ رفع یک نیاز است و زمانیکه آن نیاز برطرف شده باشد دیگر وجود اپ بی معنی خواهد بود دو دلیل اصلی برای طراحی یک اپ وجود دارد که در ادامه آنها را با هم بررسی میکنیم.

طراحی اپ با هدف افزایش اعتبار برند

بعنوان مثال کمپانی پپسی یک اپ موبایل برای مشتریان خود طراحی کرده است که با نصب آن در هنگام خرید محصولات پپسی میتوانید در قرعه کشی نیز شرکت کنید. دو نکته در مورد این اپ بسیار مهم است؛ اولا برای یک هدف مشخص یعنی شرکت در قرعه کشی طراحی شده و دوما نسخه ای از این قابلیت بر روی سایت پپسی وجود ندارد. در واقع این اپ راه حلی جایگزین برای سایت پپسی نیست.

هدف کاربران از نصب این نرم افزار آشنایی با پپسی نیست زیرا میتوانند این اطلاعات را از طریق سایت نیز دریافت کنند. بلکه کاربرانی که دوست دارند ارتباط بیشتری با شرکت داشته باشند و از خدمات جانبی آن بهره مند شوند اپ موبایل را نصب میکنند.

محصول یا خدمات شرکت یک اپ است

در این مورد مثال بسیار ملموسی وجود دارد؛ اسنپ. در این حالت طراحی اپ با هدف شناساندن بیشتر شرکت انجام نمیشود بلکه خود نرم افزار محصول نهایی شرکت است و مستقیما با کاربران در ارتباط خواهد بود. زمانیکه خدمات خود را از طریق موبایل ارایه میدهید به اطلاعاتی مانند موقعیت کاربر، تایید هویت دقیق و … دسترسی خواهید داشت و همین موجب میشود که اسنپ تنها از طریق اپ بتواند خدمات خود را به کاربران ارایه دهد.

آیا تا به حال سایت اسنپ را دیده اید؟ هدف از طراحی این سایت کاملا متفاوت با اپ است. در این سایت به معرفی اسنپ، نحوه دانلود اپ و ثبت نام رانندگان پرداخته شده است و هیچ یک از خدمات موجود بر روی نرم افزار در سایت دیده نمیشود.

چرا طراحی اپ موبایل معمولا اشتباه است؟

موفقیت شرکت های بزرگ مانند اینستاگرام، اسنپ، دیجی کالا و … معمولا مثال هایی برای اهمیت بخشیدن برای داشتن یک اپ موبایل است. در حالیکه بیشتر کاربران به صورت هفتگی بین ۶ تا ۱۰ نرم افزار را استفاده میکنند و احتمالا شما یکی از آنها نخواهید بود.

تصویر زیر محبوب ترین نرم افزارهای موبایل را نمایش میدهد. در یک نگاه میتوان دریافت که به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. اول برندهای معتبر و بعد خدماتی که تنها از طریق اپ قابل ارایه هستند. دقت کنید که هیچ کدام از این نرم افزارها نسخه موبایلی یک وبسایت نیستند.

popular-apps

بیش از ۶۰ درصد کاربران هیچ نرم افزار جدیدی در طول یک ماه بر روی گوشی همراه خود نصب نمیکنند و تنها نزدیک به ۱۰ درصد آنها بیش از ۴ نرم افزار در ماه نصب میکنند که احتمال حضور شما در یکی از این ۴ نرم افزار هم بسیار پایین است. شما باید هزینه و زمان بسیاری را صرف کنید تا ۱۰ درصد کاربران را مخاطب قرار دهید. البته این ۱۰ درصد زمانی مخاطب شما خواهند بود که واقعا چیز ارزشمندی به آنها ارایه کنید.

نکته مهمتر مدت زمانیست که یک نرم افزار بر روی گوشی کاربران می ماند. به طور متوسط تنها ۳.۲ نرم افزارها بیش از یک ماه روی گوشی کاربران دوام می آورند.

انتخاب درست، طراحی سایت ریسپانسیو است

بسیاری از مشتریان اورسی از ما میخواهند در کنار طراحی سایت شرکتی برای آنها اپ موبایل نیز طراحی کنیم و جمله ای که عموما میشنویم این است؛ دوست دارم مشتریان بتوانند از طریق گوشی نیز به راحتی سفارش خود را در سایت ثبت کنند. اگر طراح وبسایت باشید این جمله برای شما یک معنی خواهد داشت؛ طراحی ریسپانسیو.

کاربران نیازهای خود را در گوگل جستجو میکنند نه اپ استور

فرض کنید که به دنبال یک آرایشگر جدید هستید. چقدر احتمال دارد که اپ استور یا گوگل پلی را باز کنید و به دنبال نرم افزار معرفی آرایشگران بگردید؟ همین مثال را امتحان میکنیم. در اپ استور جستجو کردیم barber shop و نتیجه آن را در تصویر زیر می بینید.

mobile-app-search

حالا همین عبارت را در گوگل جستجو کنید، به سرعت بهترین نتایج به شما نمایش داده میشود. دقت کنید که این رفتار حتی در میان تازه کارترین کاربران وب نیز رایج است و نمیتوان منکر ضریب نفوذ بالای سایت و سئو در بازاریابی دیجیتال شد.

هم طراحی سایت ریسپانسیو میخواهیم و هم اپ

شاید فکر کنید که طراحی سایت ریسپانسیو و سئوی قوی هم یک ضرورت است ولی دلیل نمیشود که از داشتن اپ خود را محروم کنیم. من هم با شما موافقم به شرطی که یکی از از دو دلیل مطرح شده در ابتدای مقاله را داشته باشیم. یعنی یک برند معتبر باشیم یا اپ خود را با هدفی مشخص و مستقل از سایت طراحی کرده باشیم.

در غیر اینصورت هزینه ای که برای طراحی یک نرم افزار موبایل در دو نسخه اندروید و IOS میپردازید توجیه اقتصادی نداشته و تمرکز شما را از مسیر اصلی جذب مشتری یعنی تولید محتوا و بهبود وضعیت سئو دور میکند. کاربران ثابت کرده اند که برای دانلود نرم افزارهای موبایل کنجکاوی قبل را ندارند و تا زمانیکه راه حلی در فضای وب برای آن وجود داشته باشد ترجیح میدهند اپ دانلود نکنند.

شاید یکی از جالب ترین مثال ها در این زمینه تجربه ناموفق دیجی کالا برای تشویق کاربران خود به دانلود اپ باشد. مدتی پیش این سایت نسخه ریسپانسیو خود را غیرفعال کرده و از کاربرانی که با موبایل وارد سایت میشدند درخواست میکرد نرم افزار را دانلود کنند. با گذشت چند ماه و عدم استقبال زیاد کاربران از این اتفاق دیجی کالا مجدد طراحی سایت ریسپانسیو را در دستور کار قرار داد و نسخه موبایل مناسبی برای سایت خود معرفی نمود.

digikala-responsive

اگر تجربه ای ناموفق و یا حتی موفق از طراحی یک اپ در کنار طراحی سایت خود داشته اید با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

مقاله : طراحی سایت ریسپانسیو یا اپ موبایل؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه طراحی وب سایت اورسی